gototopgototop

fatima-kateban.com

Home شعر ابوالحسن علی بن حمّاد بصری (متوفّای اواخر قرن 4)

 

شعر ابوالحسن علی بن حمّاد بصری (متوفّای اواخر قرن 4 هـ [1])

 

. محدّث، ادیب، از اساتیدِ حسین بن عبیدالله[2] غَضائری (پدر) ـ عراق

وَ فی یَدِها لِأثْرِ السَوْطِ[3] کَلْمٌ بِها أعْضاؤُها مُتَفَصِّلاتٌ[4]

و بر دستش در پی تازیانه، زخمی وجود دارد که به‌ سبب آن، اعضای او از هم پاشیده است.[5]

واژگان کلیدی

به جهت وزن شعر، لغت اَثَر در این مصراع نادرست است و باید آن را با سکونِ وسط خواند؛ در این صورت، واژه «اثْر» را به سه حالت می‌توان قرائت نمود که هر سه، از لحاظ معنا، با شعر فوق هماهنگ است و در واقع، حاکی از هنرنمایی شاعر آن می‌باشد.

. اَثْر السَوْطِ: تیزی و بُرّانی تازیانه، تازگی تازیانه.

. اُثْر السَوْطِ: جای زخم تازیانه که بعد از بهبودی هم باقی می‌ماند.

. اِثْر السَوْطِ: اثر بی‌درنگ و فوری تازیانه؛ البتّه اِثْر السَوْطِ معنای دومی هم دارد که همان معنای اَثْر السَوْطِ می‌باشد.



[1] ـ ر.ک: الذَریعه، ج ص 20 .

[2] ـ ر.ک: ترجمه الغدیر، ج ص 202، چاپ: بنیاد بعثت، ویرایش جدید 1386؛ با استناد به: رجال نَجاشی، ردیف 640، پاراگراف آخر.

[3] ـ جهت آشنایی با سایر نقل‌های حاکی از یورش با تازیانه، ر.ک: دراسة و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه‌علیهاالسّلام ،ذیل شماره‌های:91 ـ 93 ـ 95 ـ 135 ـ 154 ـ 166 ـ 175 ـ 207 ـ 239 ـ 243 ـ 268 ـ 269 ـ 270 ـ 271 ـ.278

[4] ـ مجالس المؤمنین (تألیف: شهید ثالث قاضی نور الله شوشتری)، ج ص 565، کتابفروشی اسلامیّه.

[5] ـ بیانگر شدّت جراحتِ ناشی از تازیانه است.

 

 

آمار بازدید

بازدیدهای محتوا : 35378

ترافیک سایت

 42 مهمان حاضر