gototopgototop

fatima-kateban.com

Home نوشتار ابن ابی‌زینب نُعمانی (متوفّای بعد از 342 هـ)

 

 

نوشتار ابن ابی‌زینب نُعمانی (متوفّای بعد از 342 هـ)

 

. فقیه، محدّث ـ شیراز، بغداد، شام[1] (شامل: طبریّه [از شهرهای اردن]، دمشق، حلب)

وَ قَدْ فَعَلَ بِفاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ‌صلّی‌الله‌علیه‌وآله ما دَعاها إلَی الْوَصیَّةِ بِأنْ تُدْفَنَ لَیْلاً وَ لا یُصَلّی‌ عَلَیْها أحَدٌ مِنْ اُمَّةِ أبیها إلّا مَنْ سَمَّتْهُ.

فَلَوْ لَمْ یَکُنْ فِی الْإسْلامِ مُصیبَةٌ... إلّا ما لَحِقَ فاطِمَةَ‌علیهاالسّلام حَتّی مَضَتْ غَضْبی عَلی اُمَّةِ أبیها... ـ فَضْلاً عَمّا سِوی ذلِکَ ـ لَکانَ عَظیماً فَظیعاً...[2]

و با فاطمه دختر رسول خداصلّی‌الله‌علیه‌وآله کاری کرد که او را واداشت تا سفارش کند که شبانه دفن شود و احدی از امّتِ پدرش به جز آنان که خود اسم برده بود، بر وی نماز نخوانَد.

و اگر در اسلام هیچ مصیبتی نبود جز آنچه گریبان‌گیر فاطمه‌علیهاالسّلام شد، تا جایی که به حالِ خشم بر امّتِ پدرش از دنیا رفت، ـ با قطع نظر از سایر مصیبت‌ها ـ (همین هم به قدر کافی) بزرگ و وحشتناک بود.

یادداشت‌های پراکنده

- با توجّه به مخاطبین اصلی کتابِ غیبت نُعمانی (= شیعیانِ بغداد و شام که در مبحث مهدویّت دچار حیرت و سرگردانی شده بودند) و سبک نگارش نُعمانی در اشاره به مصائب حضرت زهراعلیهاالسّلام (= کلّی و سربسته‌گویی)، می‌توان پی بُرد که:

اکثر مخاطبین کتابِ غیبت نُعمانی، از جزئیّاتِ مصائب حضرت زهراعلیهاالسّلام، آگاهی و شناختی کامل داشته‌اند؛ به‌ گونه‌ای که جنابِ نُعمانی ـ در هنگام نگارش کتابش[3] ـ ، نیازی به شرح و بسط این مصائب نمی‌دیده است.



[1] ـ ر.ک: مقدّمه استاد علی اکبر غفّاری بر کتابِ غیبت نُعمانی.

[2] ـ کتابُ الغیبه، ص 47 ـ 48، تحقیق: استاد علی اکبر غفّاری، مکتبة صدوق.

[3] ـ بین سال‌های 336 ـ 342 هجری.

ر.ک: مقاله استاد سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، مجلّه موعود، شماره 17 .

 

 

 

آمار بازدید

بازدیدهای محتوا : 35373

ترافیک سایت

 37 مهمان حاضر